karma?


imorse, när jag var ute & satte i motorvärmarn och sopade av bilen kom en tant (inte så hemskt gammal) & ropade efter gatan "hallå.. hallå" jag kollade om det var nån jag kände, men nej, det var det inte. självklart tittade jag bort igen, och fortsatte med mitt. men så ser jag ändå att hon kommer in på gården, mot mej. hon kommer fram, med två kassar i händerna. jag vet inte vad hon hade i dom, men skymtade minst en tom ölburk. hon luktade gammalt, och hade max fyra tänder i munnen. hon frågade om jag kunde skjutsa henne till brännbergsvägen, att hon visste var det låg men att hon inte hittade dit. det är en bra bit dit härifrån oss. jag kände direkt att jag inte ville ha in henne i min bil.. det var nåt skumt. jag frågade om hon bodde där, men det var tydligen en kompis hon skulle till. jag frågade om hennes kompis inte kunde hämta henne? men han hade visst ingen bil... hon frågade om det var min bil, och om jag bodde själv i huset. jag sa nej, och sedan sprang jag in. "vänta här, så skjutsar jag dej då..." (utan att ha en aning om vad jag skulle ta mej till) väl inne ringde jag min mor i panik, som sa att jag absolut inte skulle skjutsa henne, efter att jag tvärberättat allt. jag tror faktiskt att jag hade skjutsat henne om inte min mamma hade pratat vett med mej. jag gick ut igen och sa att jag tyvärr inte kunde skjutsa henne, men att jag kunde ringa en taxi åt henne. hon hade inga pengar & undrade om jag kunde betala taxin(!) det skulle jag ha gjort, fort som attan, om jag hade haft lösa pengar. men det har man ju aldrig numera!! iallafall så fortsatte hon tjata & tjata. jag försökte skylla på att jag precis satt i motorvärmarn & att jag inte ville starta bilen då det var så kallt. efter många om&men gick hon, och jag kände mej som en idiot. misstänksam & jävlig. jag tyckte verkligen synd om henne, alldeles röd & väderbiten om kinderna pågrundav snön & kylan. men man vet ju aldrig!! usch, otäckt. jag låste alla dörrar som finns i huset efteråt.
hur kunde det ha slutat? endera med att jag var hennes hjälte för dagen, och allt gick bra. ELLER att jag var en död/billös hjälte med karma i mitt nästa liv.

men jag har tänkt på en grej idag. om det hade varit en fräsch person som luktat gott, och hade tänder. minus ölpåsarna också såklart. hur hade jag gjort då? jag är livrädd för att skjutsa eller släppa in främlingar.. men hade jag verkligen inte hjälpt den personen då? kanske..?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0